Jednym z najczęściej wykorzystywanym suplementem w procesach budowania siły, masy mięśniowej oraz wydolności jest kreatyna. Określany mianem „królowej suplementów” specyfik stosowany jest zarówno przez amatorów jak i profesjonalistów.

Kreatyna – jakie wykazuje właściwości?

Kreatyna to związek, który występuje w organizmie człowieka. Około 120g (u przeciętnej jednostki) tej substancji znajduje się w mięśniach szkieletowych, co stanowi około 95% całości. Kreatyna odpowiedzialna jest za proces resyntezy ATP.

Uproszczając, związek ten zwiększa możliwości energetyczne mięśni, co umożliwia podejmowanie większego wysiłku, co bezpośrednio wpływa na:

  • tempo budowy masy mięśniowej
  • zwiększenie siły włókien mięśniowych

Przez fakt, iż znajduje się naturalnie w organizmie, jej stosowanie jest dozwolone, tj. Nie znajduje się na liście niedozwolonych, dopingujących preparatów.

Kreatyna stosowana jest powszechnie przez zawodowców z różnych dyscyplin sportowych. Największy odsetek stosujących zalicza się do przedstawicieli sportów siłowych oraz kulturystyki.

Kreatyna – możliwe efekty, opinie

Suplement diety nie bez powodu określany jest jako królowa suplementów. W końcu, rezultaty, które można osiągnąć stosując kreatynę są iście królewskie.

Niektóre badania wskazują na zwiększenie efektywności procesów budowania mięśni i siły o nawet kilkadziesiąt procent. Z pośród preparatów dozwolonych, żaden środek nie pozwala na takie rezultaty.

Kreatyna – jak ją stosować i dawkować?

Kreatyna jest środkiem o bardzo silnych właściwościach, przez co niepoprawna suplementacja może skutkować zaburzeniami pracy jelit, wątroby oraz nerek.

Środek ten zaleca się stosować w cyklach (4-8 tygodniowych) z przerwami nie krótszymi niż 3-4 tygodnie. Przyjmować w równych porcjach 2-3 razy na dobę (w zależności czy ciągu dnia mamy zaplanowany trening, czy też nie).

Dawkę dzienną obliczamy na podstawie naszej masy ciała: na każde 10kg – 1g suplementu (dawka dzienna całkowita). Preparat niezależnie czy w kapsułkach, czy w proszku – popijamy dużą ilością wody.

Opinie na temat królowej suplementów – monohydratu kreatyny
Powiedzieć, że kreatyna to skuteczny preparat na masę, siłę i rzeźbę to jak powiedzieć nic. Dlatego też, specjalnie dla Was przygotowaliśmy wywiad z zawodowym kulturystą Maciejem Świdnickim, który opowie Wam co nieco o suplementacji i roli kreatyny w jego sukcesach?

Redakcja (R): Czy stosuje Pan kreatynę?

Maciej Świdnicki (MŚ): Oczywiście. Nie znam żadnego z kulturystów, który nie sięga po jabłczan czy monohydrat kreatyny. Dla mnie suplementacja kreatyny jest… obligatoryjna. Dlaczego? Otóż, spośród dozwolonych środków działa zdecydowanie najmocniej.

R: Wiemy, że jest prócz kulturystyki, zajmuje się Pan treningami personalnymi. Czy poleca Pan suplementację swoim podopiecznym?

MŚ: Wszystko zależy od tego – jaki cel ma dana osoba. Dla przykładu, ostatnio zgłosiła się do mnie znana postać polskiego show-biznesu. Generalnie jej celem była poprawa wydolności i wytrzymałości. Choć kreatyna działa na jedno i drugie, to zdecydowaliśmy, by jej nie stosować. Dlaczego? Otóż, podopieczny nie chciał zwiększać swojej masy, a to w tym przypadku byłoby „efektem ubocznym”. Nie mniej jednak, w zdecydowanej większości przypadków – zalecam stosowanie kreatyny.

R: Jeśli miałby ocenić Pan w skali od 1-10 efektywność kreatyny to jaką dałby Pan ocenę?

MŚ: 10, ale tylko z tego względu, że po prostu jest skuteczna. Warto jednak zauważyć, że nie każdy preparat kreatynowy działa tak samo. Podobnie jak w wielu innych branżach – jeden produkt jest skuteczny, drugi wręcz przeciwnie.

R: No właśnie, czy ma Pan ulubionych producentów?
MŚ: I tak. I nie. Staram się testować nowe produkty, analizować ich skład i stosować. Nie mniej jednak, utrzymuję, że najlepsze suplementy tego typu w Polsce robi Olimp i Activlab. Oczywiście, kilku innych producentów również robi dobre suple, ale w moim przypadku najwyższą efektywność zagwarantowały mi produkty Olimpu i Activlab.

R: Czy miałby Pan radę dla amatorów kreatyny? Jak stosować?

MŚ: Mam jedną radę – nie oczekujcie cudów. Kreatyna jest bardzo silnym suplementem, ale jeszcze się nie zdarzyło by była efektywniejsza niż dobry trening. Myślę, że wiele osób przecenia suplementy diety i się dziwi, że są one nieskuteczne. Otóż, w moim odczuciu kreatyna będzie działać wyśmienicie, ale tylko wtedy, gdy zadbamy o odpowiedni trening i oczywiście dietę.